3x3 Finland koripallon viralliset säännöt

3X3 KORIPALLON VIRALLISET PELISÄÄNNÖT 2019 - 14 - IV SÄÄNTÖ – MÄÄRÄYKSET PELAAMISELLE 8 Peliaika, tasatulos ja jatkoaika 8.1 Varsinainen peliaika (virallisissa kilpailuissa ja suositeltu muissakin) on yksi 10 minuutin jakso. Pelikello pysäytetään kuolleen pallon ja vapaaheittojen aikana. 8.2 Peliajan ja jatkoajan välissä on yhden minuutin pelitauko. 8.3 Pelitauko alkaa seuraavasti: • kun pelaajaesittely alkaa (jos sellainen on) ja viimeistään kun pelaajat astuvat kentälle. • kun ajanottajan äänimerkki soi peliajan loppumisen merkiksi ja tarvitaan jatkoaika. 8.4 Pelitauko päättyy: • peliajan tai jatkoajan alkaessa, kun hyökkäävä joukkue saa pallon takaisin puolustavalta joukkueelta kaaren takana aloituspallossa (check-ball). 8.5 Jos pistetilanne on tasan varsinaisen peliajan päättyessä, peliä jatketaan jatkoajalla. Jatkoajalla ensimmäisenä kaksi (2) pistettä tehnyt joukkue voittaa ottelun. 8.6 Jos tehdään virhe samanaikaisesti tai juuri ennen peliajan päättymistä osoittavaa äänimerkkiä, virheestä mahdollisesti seuraava vapaaheitto tai -heitot heitetään peliajan päätyttyä. Jos tämä vapaaheitto tai nämä vapaaheitot aiheuttavat pelin jatkumisen jatkoajalla, kaikki peliajan päätyttyä tehdyt virheet katsotaan tehdyiksi pelitauolla, ja niiden rangaistukset pannaan toimeen ennen jatkoajan aloittamista. 8.7 Jos pelikelloa ei ole, niin kilpailun järjestäjä päättää juoksevan peliajan pituuden ja/tai pelin päättävän pisterajan. FIBA suosittelee pisterajan asettamista vastaamaan pelin kestoa (10 min / 10 pistettä; 15 min /15 pistettä; 21 min / 21 pistettä). 9 Ottelun aloitus ja päättyminen 9.1 Molemmat joukkueet lämmittelevät samanaikaisesti ennen ottelun alkua. 9.2 Ensimmäinen pallonhallinta määritetään kolikonheitolla. Kolikonheiton voittanut joukkue saa päättää, haluaako se aloittaa ottelun vai mahdollisen jatkoajan. 9.3 Ottelu tulee aloittaa kolmella kenttäpelaajalla. Tämä koskee vain FIBAn virallisia 3x3 - kilpailuja. 9.4 Varsinainen peliaika tai jatkoaika alkaa, kun aloituspallossa hyökkäävän joukkueen pelaaja saa pallon takaisin käsiinsä puolustavalta joukkueelta (check-ball). 9.5 Varsinainen peliaika päättyy joko pelikellon äänimerkin soidessa peliajan päättymisen merkiksi, tai kun jompikumpi joukkue saa kokoon 21 tai 22 pistettä (äkkikuolema), kumpi tapahtuukaan ensimmäiseksi. 9.6 Jatkoaika päättyy, kun toinen joukkue tekee kaksi (2) pistettä tai enemmän.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=