3x3 Finland koripallon viralliset säännöt

3X3 KORIPALLON VIRALLISET PELISÄÄNNÖT 2019 - 30 - Kun jokin edellä mainituista toteutuu, katsotaan pallollisen pelaajan aiheuttaneen kosketuksen. 33.5 Pallottoman pelaajan vartiointi Pallottomalla pelaajalla on oikeus liikkua vapaasti pelikentällä ja ottaa mikä tahansa asema, johon kukaan toinen pelaaja ei vielä ole asettunut. Vartioitaessa pallotonta pelaajaa ajan ja pelitilan rajoitukset on otettava huomioon. Puolustava pelaaja ei saa siirtyä asemaansa liikkuvan vastustajan polulle niin lähelle ja/tai niin nopeasti, ettei tällä ole riittävästi aikaa tai tilaa joko pysähtyä tai vaihtaa kulkusuuntaansa. Pelaajien välinen etäisyys on suoraan suhteessa vastustajan nopeuteen: ei koskaan kuitenkaan vähempää kuin yksi normaali askel. Jos puolustava pelaaja ei ota huomioon ajan ja pelitilan rajoituksia ottaessaan oikean vartiointiasennon, ja tapahtuu kosketus vastustajaan, hän on vastuussa kosketuksesta. Kun puolustava pelaaja on alkuun ottanut oikean vartiointiasennon, hän saa liikkua vartioidakseen vastustajaansa. Hän ei saa estää tätä ohittamasta itseään ojentamalla käsivarsiaan, olkapäitään, lantiotaan tai jalkojaan vastustajan kulkutielle. Hän saa kääntyä sylinterissään suojautuakseen loukkaantumiselta. 33.6 Ilmassa oleva pelaaja Pelaaja, joka on hypännyt ilmaan kentän jostain paikasta, on oikeutettu laskeutumaan takaisin samaan paikkaan. Hän saa laskeutua johonkin toiseen kohtaan kentälle edellyttäen, että alastulokohtaan tai suoralle ponnistuspaikan ja alastulopaikan väliselle polulle ei jo ponnistushetkellä ole sijoittunut vastustajaa. Jos pelaaja on ponnistanut ylös ja sitten laskeutunut, mutta hänen vauhtinsa aiheuttaa kosketuksen oikeaan vartiointiasentoon lähelle alastulopaikkaa asettuneeseen vastustajaan, niin hyppääjä on vastuussa kosketuksesta. Pelaaja ei saa siirtyä vastustajan polulle, kun tämä on hypännyt ilmaan. Ilmassa olevan pelaajan alle siirtyminen ja siten kosketuksen aiheuttaminen on tavallisesti epäurheilijamainen virhe, ja tietyissä tapauksissa se saattaa olla pelistä erottava virhe. 33.7 Skriinit: oikea ja väärä Pelaaja tekee skriinin, kun hän yrittää viivyttää tai estää pallotonta vastustajaa pääsemästä tämän haluamaan asemaan kentällä. Skriini on oikea, kun pelaaja, joka asettuu vastustajalle skriiniksi (esteeksi): • on paikallaan (sylinterissään), kun pelaajakosketus tapahtuu • pitää molemmat jalkansa lattiassa pelaajakosketuksen tapahtuessa. Skriini on väärä, kun pelaaja, joka asettuu vastustajalle skriiniksi: • on liikkeessä, kun pelaajakosketus tapahtuu • ei jätä riittävää välimatkaa paikallaan olevan vastustajan näkökentän ulkopuolelle asettuvassa skriinissä, ja tapahtuu pelaajakosketus • ei kunnioita ajan ja pelitilan rajoituksia liikkuvan vastustajan eduksi, ja tapahtuu pelaajakosketus.

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjk0MTY=